Viitorul muncii este o preocupare constantă și globală. Una dintre priorități este să ne asigurăm că viitorul muncii este incluziv și că nu lăsăm pe nimeni în urmă, nici cele un miliard de persoane cu dizabilități care trăiesc pe planeta noastră, aproximativ 15% din populația lumii.
În România, conform datelor oficiale publicate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, la data de 31.12.2021 erau înregistrate oficial un număr de 865.573 de persoane cu dizabilități, adulți și copii. Față de 2020, numărul persoanelor cu dizabilități a crescut cu 7.935 de persoane. Din totalul populației țării, persoanele cu dizabilități reprezintă 4,48% (sursa).
Conform informațiilor furnizate de către ANAF, în decembrie 2021 erau angajate cu contract de muncă 35.213 persoane. Raportat la numărul de adulți cu dizabilități, din care au fost excluși cei cu dizabilități grave, putem spune că rata de angajare în România este de 7,3%. Foarte mică, raportat la media europeană care este de 47,3%.
Tendințe globale
La nivel global, tot mai multe companii își revizuiesc politicile și practicile, inclusiv cele referitoare la diversitate și incluziune, resurse umane și accesibilitate, astfel încât persoanele cu dizabilități să aibă un acces mai bun la oportunități de angajare.
În 2019, la reuniunea Forumului Economic Mondial de la Davos, a fost lansată campania The Valuable 500 – o comunitate de 500 companii și executivi care și-au propus să găsească împreună soluții inovatoare pentru incluziunea persoanelor cu dizabilități.
Din această comunitate fac parte cele mai mari companii din lume, multe dintre ele prezente și în România. De altfel, în ultimii ani se observă o preocupare a marilor companii din țara noastră pentru integrarea persoanelor cu dizabilități.
În același timp, este nevoie ca și întreprinderile mici și mijlocii, companiile locale să se alinieze la tendințe. Și nu doar pentru că este o modă, ci pentru că un mediu de lucru incluziv s-ar traduce în rezultate financiare mai bune, încredere crescută din partea consumatorilor și sprijin din partea comunității.
În plus, s-a demonstrat deja că incluziunea nu este doar o componentă de responsabilitate socială, ci se reflectă direct în performanța economică.
Studiul Accenture, efectuat pe 140 de companii din SUA, a evidențiat că incluziunea se corelează cu profitabilitate crescută – companiile care au oferit cel mai incluziv mediu de lucru pentru angajații cu dizabilități au obținut în medie venituri cu 28% mai mari, marje de profit cu 30% mai mari și de două ori venitul net față de alte companii din industrie între 2015 și 2018.
Potrivit aceluiași studiu, o creștere de 1% a ratei de angajare a persoanelor cu dizabilități ar adăuga 25 de miliarde de dolari la PIB-ul Statelor Unite!