De la asistat la normalitate sau de la Ordonanța 60 la un loc de muncă

De multe ori, în spatele aparenţelor de persoane neputincioase, în unii oameni cu dizabilităţi se ascund adevăraţi profesionişti, oameni puternici şi talentaţi care ar putea diminua lipsa de talente din anumite domenii.

În ţările europene, angajatorii au înţeles acest lucru, iar faptul că ei privesc în mod egal candidaţii, indiferent de starea lor fizică sau psihică, nu mai reprezintă un lucru nou. Din păcate pentru România, acest lucru este încă rar întâlnit, iar în ultima lună, prin ordonanta 60/2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, ni se confirmă că nu suntem în stare să înțelegem nevoile acestor oameni și să-i integrăm în comunitate, ci îi transformăm, din nou, în asistați social.

În aceste condiții, o mână de ajutor pentru persoanele cu dizabilități care doresc să își depășească condiția de asistat și să muncească, poate veni din partea companiilor private care au mai mult de 50 de angajați și care, conform legii au obligaţia de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi. Companiile trebuie să știe că dacă nu vor face acest lucru vor fi obligate să plătească lunar la bugetul de stat o sumă reprezentând salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap fiind, totodată, eliminată opţiunea angajatorilor de a cumpăra produse sau servicii de la unități protejate.

Angajatorii nu trebuie să privească angajarea unei persoane cu dizabilități ca pe o povară ci dimpotrivă, în cazul în care se hotărăsc să angajeze persoane cu dizabilități trebuie să știe că au următoarele beneficii:

  • subvenţii din partea statului, potrivit Legii Nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă ( pentru fiecare persoană cu dizabilitate angajată, compania primește pe o perioadă de 12 luni, o sumă în cuantum de 900 lei, cu obligaţia menţinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puţin 18 luni);
  • deducerea la calculul profitului impozabil a sumelor aferente adaptării locurilor de muncă protejate şi achiziţionării utilajelor şi echipamentelor utilizate în procesul de producţie de către persoana cu dizabilitate; deducerea la calculul profitului impozabil a cheltuielilor cu transportul persoanelor cu dizabilitate de la domiciliu la locul de muncă;
  • deducerea cheltuielilor specifice de pregătire, formare şi orientare profesională şi de încadrare în muncă a persoanelor cu dizabilități.

În plus, Fundația ”Alături de Voi” România, prin intermediul Agenției de plasare și asistență la locul de muncă, vine în ajutorul acestor firme cu un serviciu de furnizare de servicii de recrutare, plasare și job coaching (asistență la locul de muncă) pentru angajare persoane cu dizabilități în cadrul companiei. În acest sens, în funcție de profilul locului de muncă disponibil, ADV România, recrutează persoane cu dizabilități, le asigură evaluarea și testarea capacității de muncă prin intermediul bateriei de teste CASPER, asigură consilierea și orientarea profesională, îi sprijină în calificarea la locul de muncă și înțelegerea responsabilităților conform fișei de post, mediază situațiile neplăcute care pot apărea, pregătește angajați din cadrul companiei în relaționarea și integrarea în muncă a persoanelor cu dizabilități, asigură asistența la locul de muncă pentru persoanele cu dizabilități angajate pe o perioadă de 3 luni. De asemenea, oferă consultanță în realizarea dosarului de obținere a subvenţiei din partea statului, potrivit Legii Nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.

Astfel, conform celor menționate mai sus, angajarea persoanelor cu dizabilități în câmpul muncii va deveni mult mai facilă și apelând la serviciile Agenției de recrutare, plasare și asistență la locul de muncă, angajatorii vor avea și următoarele avantaje:

  • costurile companiei cu angajarea unei persoane cu dizabilități vor fi mai mult mai mici decât plata lunară a taxei pe dizabilitate la bugetul de stat, având în vedere și subvențiile de care beneficiază;
  • angajarea perosanelor cu dizabilități adaugă plus valoare companiei prin faptul că oferă un loc de muncă și șanse reale de integrare profesională și socială  a acestora;
  • prin accesarea serviciilor oferite de către Agenția de plasare și asistență la locul de muncă, angajatorii au siguranța că aleg persoana potrivită domeniului de activitate în care activează iar procesul de adaptare la locul de muncă al acesteia este asistat de către specialiști cu experiență de peste 10 ani în domeniul dizabilității (psihologi, asistenți sociali, specialiști în resurse umane);
  • companiile vor evita costurile suplimentare cu plata unui specialist în resurse umane care să se ocupe de recrutarea persoanelor cu dizabilități.

Pentru informații suplimentare puteți apela la tel. 0757.110236 sau mail alina.paduret@alaturidevoi.ro, persoană de contact: Alina Pădureț, Director agenție, plasare și asistență la locul de muncă.

 

 

 

 

 

 

Noutati